2011-04-08

Muistoja Tohokusta

Sendain maanjäristyksestä (jap. 東北地方太平洋沖地震) on nyt neljä viikkoa aikaa.
Ensimmäisen vuoden syksyllä teimme matkan Tohokuun, tarkemmin juuri vähän siitä Miyagista pohjoiseen.

Olemme melko huonoja matkustajia. Tai toisin sanottuna hyviä matkustajia, huonoja suunnittelemaan matkoja. Tuollekin reissulle lähdimme tehden vain hotellivarauksen ja sekin taidettiin tehdä vain pariksi ekaksi yöksi.

Kun lauantaina saavuimme Moriokaan, joka on suurempi kaupunki niillä seuduin, päätimme tutustua vähän ympäristöön. Ja kaupunki näytti kaupungilta, Tokiota reilusti pienemmältä. Löysimme tiemme kuitenkin Morioka Castle Site Parkiin, tiedetään myös nimellä Iwate park.

Sen jälkeen metsästimme bussin jonka oli tarkoitus viedä meidät meidän tämän matkan toiseen yön vietto paikkaan, ryokaniin. Ja kyllähän se meidät sinne veikin, mutta se oli keskellä ei mitään. Matkakin kesti jokusen tovin eli alkoi sitten jo melkein hämärtää. Parasta oli, että ensimmäinen vastaan tullut henkilö oli ryokanin setä. Hän sitten ystävällisesti pelkkää japania puhuen saattoi meidät yösijaamme, jossa meidät otti hoiviinsa herttainen japanilasirouva. Hän kertoi varmasti kaiken mahdollisen oleellisen koko majapaikasta, me nyökkäilimme ja katsoimme kysyvästi välillä toisiamme "Häh, ymmärsiks sä?" Sen verran selvisi, että illallista ei meidän majoitukseen kuulu. Normaalistihan se ei olisi ongelma eikä mikään, mutta nyt kun muistui mieleen miten monta rakennusta (varsinkaan ravintolan näköistä paikkaa) oli näkynyt bussista jäädessämme, päätimme vähän kysellä suosituksia ;)

Ja näin saimme jälleen opastuksen läheiseen ravintolaan, jota tuski olisimme yhtä helposti itseksemme löytäneet. Paikalla oli myös muita asiakkaita eli pakko siellä lähiseudulla on jonkun asuakin :) Ruokalista sisälsi mm. paistettu lehmän häntää sekä raakaa kotiloa.

Seuraavana päivänä siirryimme takaisin Moriokaan etsimään ehkä vähän enemmän nähtävää. Näimme julisteen, jossa oli niin mahtavan hieno rantakuva, että sinne oli päästävä. Selvitimme paikan nimen ja niin jo istuimme seuraavassa bussissa matkalla Miyakoon.

Miyako muistuu mieleen ystävällisestä naisesta, joka pysähtyi autollaan, kysyi minne olemme matkalla ja koska kerroimme etsivämme majoitusta seuraavaksi yöksi, hän soitteli tietämäänsä ryokaniin ja hoiti meille majoituksen. Samainen nainen tuli vastaan myöhemmin etsiessämme illallispaikkaa. Tosin tällä kertaa metsästettiin kylän pikkukujilta mieluisa oloinen paikka ja söimme, kuten kalastajakylässä kuuluukin, kalaa. Makuaisteille saimme uuden tuttavuuden meriananaksen.

Seuraavana päivänä lähdimmekin sitten rantaan kävelyretkelle.

Ja se kyllä kannatti :)

Wanha kirjoitti...

Kivan kuuloinen retki, mielenkiintoisia ruokia ja aivan mahtavan hulpeat maisemat!

Katness kirjoitti...

Niin kaunista. Kaipaan hirveasti meren laheisyyteen naita kuvia katsellessa. Viime matkasta on aivan liian pitka aika.

Hauskaa viikonloppua!

Vilijonkka kirjoitti...

Voi mikä matka, niin kaunista ja pientä seikkailuakin.

Kivisen Vilma kirjoitti...

Ihanan näköisiä puutarhoja näit matkallasi!