Koska kiire oli kova, en malttanut odottaa paria kuukautta. Kouluun oli päästävä heti, eikä aikaa ollut hukattavaksi. Siispä ilmottauduin kouluun, joka oli hyvällä paikalla ja jossa tunnit oli neljästi viikossa. Alkuun osasin juuri tervehtiä こんにちは!(=Konnichiwa!), toivottaa hyvät huomenet おはようございます!(=Ohayoo gozaimasu!), kiittää ありがとう!(=Arigatou!) ja esitellä itseni. Ja näillä eväillä väitin opettajalle, että voin ottaa osaa jo alkaneelle alkeiskurssille. Ja lupasin opiskella ahkerasti ja oppia kaikki kurssilla jo tähän mennessä opiskellut asiat. Ja niin ryhdyin tuumasta toimeen.
Japanin kieli koostuu kolmesta eri merkistöstä; hiraganat, katakanat ja kanjit. Opiskelu alkaa hiraganojen opiskelulla. Ne ovat alunperin kiinalaisten merkkien äänteiden perusteella tehtyjä yksinkertaistettuja merkkejä. Alkuun nämä olivat käytössä vain virallisissa papereissa ja siis miehiä varten, naisethan eivät yhtä paljon opiskelleet. Hiraganoja on 46 erilaista. Nämä kun oli saatu opiskeltua aloitettiin alunperin naisia varten kehitetyn vielä yksinkertaisemman merkistön eli katakanojen opiskelu. Niiden yksinkertaisuudesta ja helppoudesta tosin voidaan olla montaa eri mieltä, mutta periaatteessa ne eivät ole sen vaikeampia kuin hirakanatkaan. Näitäkin on 46 kappaletta merkistössä. Nämä molemmat ovat tunnettuja myös tavuaakkosina eli yksi merkki vastaa jotain vokaalia (a, e, i, o, u) tai sitten konsonantin ja vokaalin yhdistelmää (ka, wa, ra, ya, ma, na, ha, ta, sa).
Näitä opiskelin Minna no Nihongon mukaan, joka on mielestäni varsin hyvä kirja. Etenkin, jos sitä lukee suoraan näillä merkeillä kirjoitettuna, eikä näillä meidän tutuilla "romanjeilla". Tosiasiahan on, että harvemmin tosielämässä niiden hirakanojen yläpuolella on näitä meidän kirjaimia ja kun alusta alkaen, aluksi hieman päätä seinään hakaten, opettelee lukemaan näillä paikallisilla merkeillä, nopeutuu myöhemmin moni asia...niin opiskelussa kuin arkielämässäkin.
Minna no Nihongon 1 ja 2 osan opiskelin melko tiiviissä ja intensiivisessä tahdissa ja niin syksyn koittaessa, Suomessa vietetyn rentouttavan loman jälkeen oli vastassa koulun vaihto. Vaihdoin omasta halustani hyvät suositukset saaneeseen, tiukka kuriseen, mutta nopeasti kuuluvia tuloksia aikaan saavaan kouluun. Ja näin alkoi todellinen opiskelijan arkeni. Koulua oli viidesti viikossa klo 9-12.30. Ja siihen päälle kotitehtävät. Varaa löysäilyyn ei juuri ollut, mutta toisaalta opiskelemaanhan sinne oli menty. Koulu käytti omaa materiaaliaan, joka oli tasoltaan hyvä. Ehkä tekstit olisi voineet olla hieman mielenkiintoisempia ;)
Rakkaus |
Muutos, epätavallinen tilanne, outo, kummallinen, odottamaton |
Mutta nyt puolitoista vuotta myöhemmin kieli taipuu, siten että pärjää arjessa, piirtämään olen oppinut välttävästi, kuva-arvoituksissa olen kehittynyt huomattavasti ja nyt pystyy jo "lukemaan"...etenkin jos riittää vähän sinne päin arvailut.
3 kommenttia:
Mua alkoi ahdistaa.:)
Oot kyllä aika sissi! Pitkäjänteinen! Nostan hattua. Hui. Hillitön urakka.
Alma,
Ja urakka vielä jatkuu...huh..välillä vaan huokasee ja sitten taas. Itseasiassa pitäisikin taas ottaa vähän itseään niskasta kiinni. Jossain kohtaa sitä näköjän pitkäjänteisyyttäkin löytyy, toisaalta kun tsemppaajana on koko ympärillä oleva maailma niin pakkohan sitä on ainakin yrittää.
Kylla, luultavasti niin se on
Lähetä kommentti